Sidor

23 juni 2008

Jag gav upp

Romanen Kicki och Lasse av Peter Kihlgård blev jag intresserad av när jag med ett halvt öra lyssnade på Nyhetsmorgon i januari. Att jag valde att läsa just den just nu av alla böcker i högen berodde enbart på att den är lånad på biblioteket. Jag hade en känsla redan innan jag började läsa, att jag egentligen inte skulle tycka om den. Kanske beror det på att jag lyssnade med bara halva örat.

Boken handlar om Kicki och Lasse, i fyrtio- och femtio-årsåldern, och deras relation. Om sjukdom, otrohet, kärlek och en del ljusa stunder. Trots kärlekshistorian upplever jag den för dyster och ångestladdad. Jag gav den 140 sidor, under vilka jag skumläste en del, funderade på om jag skulle sluta läsa, kämpade lite till för att få veta hur det skulle gå, ville sluta igen, skumläste, och till sist gav upp. Dåligt av mig. Den förtjänar säkert bättre. Nu lämnar jag i alla fall tillbaka den så någon annan får ge den en ärlig chans.

Inga kommentarer: