Sidor

30 januari 2009

Pocketlotteri III

Igår hade vi vårt tredje pocketlotteri. Vi var hemma hos M, och hon bjöd på mycket gott att äta! VI summerade vår sportläsning från förra omgången, och möttes sen av ett gäng intressanta böcker om En annan kultur.

Den här gången verkade de flesta av böckerna väldigt intressanta. De allra flesta handlar på något sätt om kvinnor i olika kulturer och böckernas handling var spridd från bland annat Afrika, Indien, Kina, Tjetjenien, Iran och Afghanistan:

  • Mitt Iran - Shirin Ebadi
  • Ängeln i Groznyj - Åsne Seierstad
  • 80 grader från varmvattnet - Karin Alfredsson (mitt bidrag, en spänningsroman som jag givetvis själv längtar att läsa)
  • Tusen strålande solar - Khaled Hosseini
  • Bittert arv - Kiran Desai
  • Döttrarnas rike - Yang Erche Namu (mitt val)
  • Aman: en somalisk kvinnas berättelse - Virginia Lee Barnes/Janice Boddy
Tack för ett trevligt lotteri!

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Tusen strålande solar gillade jag jättemycket. Jag är ju en av de få som inte gillade flyga drake men den här var jättebra tycker jag.
Kram/veronica

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Tack! Ja det är riktigt riktigt roligt.

Jag har har bara läst Tusen strålande solar av dom där böckerna och som föregående talare så tycker jag mycket om den. (Har skrivit om den på min blogg också.)