Sidor

16 januari 2009

Den som väntar på något gott....

Det dröjde inte så länge. Vad gnällig jag är. Idag kunde jag hämta ut böckerna som jag längtat efter:


  1. Innan jag dör - Jenny Downham: Egentligen tror jag att jag är för lättrörd för att läsa den här, får nog spara den tills jag blir tuffare. Men jag kunde inte att låta bli när jag läst om den i så många bloggar och sett den på så många läslistor för 2008...
  2. Mallory - Mannen som ljög - Carol O'Connell: Vi gick förbi böckerna under bokmässan och jag blev direkt nyfiken och bestämde mig för att läsa. Kvinnliga detektivböcker är luriga, tycker jag. Antingen blir de snudd på "overkliga", alldeles för mycket puttinutt, eller så är de oerhört bra. Hoppas givetvis på det senaste.
  3. Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet - David Allen: Låg länge på köplistorna på Adlibris, men jag hade nog inte köpt den, om jag inte skickat in tre streckkoder från Kelda Matlagningsgrädde och fått den gratis. Den passar bra dock - effektivare behöver och vill jag bli. Klockan tickar så snabbt framför datorn.
  4. Vispop 15. För en gångs skull verkar en bok ur serien vara sammansatt av låtar som faktiskt är bra och sångvänliga.
  5. Du vet att du vill - Malin Biller: Seriealbum som är oemotståndligt, både vad gäller typ av humor och illustrationer.
  6. Skam - Karin Alvtegen: Hennes psykologiska kriminalromaner är något utöver det vanliga, tycker jag. Fritt från typiska kriminalkommisarie-historier och i stället mer av det oväntade.
  7. Skugga - Karin Alvtegen: Fanns på mellandagsrean. Nu har jag alla fem böckerna på S av en oerhört engagerande författare.
  8. 80 grader från varmvattnet - Karin Alfredsson: Upptäckte egentligen nummer 10 först, därefter denna debut, som har fått många lovord och Svenska Deckarakademins debutantpris 2006, och som verkligen drog till sig min uppmärksamhet. Boken handlar enligt baksidan "om sexualitet, kvinnoförtryck och död i miljöer som sällan beskrivits i svensk spänningslitteratur". Extra glad blev jag när jag kunde köpa två, och ta med mig den ena till pocketboklotteriet, därför att temat nästa gång är En annan kultur.
  9. Se ovan
  10. Kvinnorna på 10:e våningen - Karin Alfredsson: Andra boken om läkaren Ellen Elg och hennes arbete på ett sjukhus i Hanoi och det fasansfulla som sker i hemlighet, undanskylt där. Men någon ser vad som händer... Sjukhusböcker borde egentligen inte tilltala mig, jag har tröttnat något (eller mycket) på serien om den kvinnliga läkaren och hennes polissambo i böckerna av Karin Wahlberg. Jag hoppas på något helt annat här.
Om jag ska fortsätta att somna 20.30, som jag gjort i veckan, så lär det inte rassla mycket i den här högen. Jag hoppas på förändning i energi-nivån och några extra timmar på dygnet. Kanske har ni läst några av böckerna?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte läst något av Karin Alvtegen än, men det är ju många som gillar dem så jag kanske också ska slå till. Jag undrar bara, vad gör hon när alla ruggiga ord på "S" tar slut?

svartanova sa...

A-lo: Jag vet inte om det var därför, men det lär vara sagt att hon tyvärr har slutat skriva kriminalromaner.

Anonym sa...

Jenny Downhams Innan jag dör är alldeles underbar. Så fin och sorglig.

Maud/En bok om dagen sa...

Men nu har ju du också pryttlar på båda sidor om själva bloggtexten! Hur gör man sånt???