Sidor

29 augusti 2009

Välkommen till himlen - Fannie Flagg

Elner Shimfissle är en underbar gammal dam, som klättrar upp i fikonträdet, blir stucken av getingar och dör - men kommer tillbaka! Släktingar och vänner hinner börja planera begravning, skriva dödsrunor och skicka ut nyheten i radio, (nyheter sprids snabbt i små lantortsstäder), innan man upptäcker att Elner är vid liv, piggare än någonsin!

Jag blev sugen på att läsa boken när jag läste En röd liten fågel i juletid, även den av Flagg. Den här boken fångar mig inte riktigt på samma sätt, jag tycker att vissa lösningar ibland känns lite simpla och förutsägbara. Därmed inte sagt att boken saknar läsvärde. Den är varm, bjuder på tänkvärda råd och har något mycket viktigt att säga. Fler borde vara som Elner Shimfissle. :)

2 kommentarer:

Sunna sa...

Tack för ytterligare en recension som väckte min nyfikenhet, den hamnar på listan, själv har jag trampat ner i träsket av skönlitteratur i många exemplar. Började läsa serien om Hanna av Laila Brenden. Är på bok nr 5 nu på 7 dagar....

Marie sa...

Jag blev också lite nyfiken och ska nog ta och läsa boken.

Kram M