Sidor

27 februari 2009

Döttrarnas rike - Yang Erche Namu

Nästa vecka är det redan dags för nästa pocketlotteri, och då är det hög tid att läsa ut boken från förra lotteriet, som hade temat En annan kultur.

Döttrarnas rike är en sann historia. Vad man som läsare väljer att tro på tycker jag är valfritt, men den här berättelsen är väl historiskt underbyggd och man får se kartor där handlingen utspelar sig, nämligen i Kina, i avlägsna trakter vid gränsen till Tibet. Där bor mosofolket, som kan räknas till en av Kinas 55 minoritetsnationaliteter. Samhället styrs av kvinnor, män och kvinnor gifter sig inte, de bor inte heller tillsammans, utan en kvinna kan ha flera män och målet är att bilda en familj som bor kvar i moderns hus resten av livet. Men för Namu blir det inte så. Från att under barndomen ha levt i det nästan ofattbart torftiga samhället och älskat det, växer en längtan inom henne att se världen utanför.

Återigen läser jag en bok som förflyttar mig till ett folkslag och en plats som jag inte känner till, men som jag genom att läsa lär mig mer om och blir intresserad av.

3 kommentarer:

smultron sa...

Men å vad jag känner igen det här! Vet att jag inte läst boken men har nog sett ett program om det där folket. Ganska säker.
Jag har alltid drömt om att åka till Kina.

Trevlig helg!

Maja sa...

den verkar jättebra! Det är ju så spännande att upptäcka andra världar, som man inte hade en aning om!

S.A.I. Steve Lando sa...

Det här är naturlgivtvis intressant. I detta samhället så styr kvinnorna, och kvinnan är inte begränsad till en man, men bor heller inte med de hon samvarar med.

Ett sätt att göra så att kvinnan får denna status, d.v.s. som styrande av samhället, eller iaf som den fokuserade punkten är att titta just på dessa former av samhällen och kanske anpassa det till vårat.

Ju mer upplyst samhället blir tror jag att det sprider sig en öppenhet för andra former av konstellationer än det paternalistiskt skapade äktenskapet.

T.ex. polyandri där en kvinna är gift med flera män, där männen också helst är trogna kvinnan. Denna formen av polyandri skulle på allvar förhindra överbefolkning, det ger kvinnan makten över hushållet, över samhället, över ekonomin, då hon är den centrala punkten hela tiden. Det ger dessutom en långt bättre ekonomi då flera män kan bistå till den gemensamma kassan som bör fokuseras till henne, vilket sker naturligt.

Kvinnans status skulle mångdubblas på alla sätt och vis, både ekonomiskt, maktmässigt som emotionellt.