Sidor

26 december 2009

Mord under julgranen

Jag har läst några av novellerna ur årets deckarsamling Mord under julgranen. I hyllan står sedan tidigare tre samlingar med liknande namn, men förra julen missade jag att läsa dem. Och där i mellan känns det inte precis aktuellt att ta fram dem, de är väldigt jultypiska... Jag har inte läst romaner av alla författarna som bidrar med berättelserna, men nyfikenheten väcks när man lär känna författarna genom språket och skrivgreppet i novellerna. Givetvis gillar jag Arne Dahls novell, då en av karaktärerna i A-gruppen är huvudperson. John Ajvide Lindqvists berättelse ger mig den där typiskt obehagliga känslan jag får av hans böcker och Håkan Nessers novell har en twist som imponerar.

3 kommentarer:

Sunna sa...

funderade lite på hur det gick med din bokhög men det verkar ju positivt, själv sover jag middag och stickar bara sånt som jag vill sticka och inga julklappsmåsten, underbart

Maja sa...

Aj lav Håkan Nesser!:o)

Sunna sa...

Tack för att du vill vara med och tävla hos mig, önskar dig en massa tur