Sidor

10 oktober 2009

Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson

Nu har jag läst Män som hatar kvinnor ännu en gång. Jag läste trilogin för drygt två år sen, och insåg att jag hade glömt mycket av detaljerna i boken. När filmen sen kom ville jag absolut se den, men inte utan att ha läst om boken en gång. Så det gjorde jag, och jag gillar den lika mycket fortfarande. Men inte så att jag blev helt bedrövad när den tog slut den här gången. ;) Att jag blev det då berodde nog på att jag inte läst så många böcker innan, och äntligen hade hittat något som fick mig att aldrig vilja sluta läsa - någonsin.
Nu vet jag att det finns så mycket annan litteratur, men oavsett alla som inte gillar trilogin så är jag helt såld. Mest i karaktären Lisbeth Salander, förstås. Men jag kommer på mig själv att bläddra tillbaka och läsa om, och läsa om och läsa om om om vissa passager som är helt fantastiska och naglar mig fast. Kanske blir jag besviken på filmen i kväll, men då har jag i alla fall fått två underbara läsningar!

(Någon här hemma har varit ännu mer sugen än jag på att se filmen, och därför fått smyga in diverse påtryckningar i min bok) :) ♥

2 kommentarer:

La fille et son poney sa...

Visst är den bra!
Ville bara hälsa på i mitt nya jag (min nya blogg). Jag brukade nämligen vara fröken pony..

Ellinor sa...

Hej svejs! Jag tillhör också dem som gillar Stieg Larsson trilogin. Jag lyssnade på ljudband samtidigt som jag broderade så det blev ju en himla massa gjort samtidigt. Måste här slå ett slag för Reine Brynolfsson som läste fantastiskt bra. Filmen är ju av tidsskäl inte riktigt lika rik på detaljer, men funkar bra ändå. Du har också en kanonbra bok kvar att läsa. Edward Finn.....Har läst alla deras böcker utom senaste, väntar på pocketutgåvan. Jag tyckte nog Edward var bäst, böckerna lämnar alltid kvar en märklig känsla av overklighet efteråt, allt de skriver om har ju verklighetsförankring. Sen måste jag berätta att idag har jag skrivit ett inlägg i min blogg helt tillägnat dig, kunde inte låta bli. Hoppas det blir något litet smil! Kram Ellinor