Sidor

5 oktober 2008

Tuesdays with Morrie - Mitch Albom

"An old man, a young man, and life's greatest lesson."

Oj, vilken bok. Jag vet knappast vad jag ska skriva om den. En fantastisk roman fylld av tänkvärdheter, och jag känner direkt att jag vill läsa den igen. Jag vill citera tankarna och visdomsorden från den gamle professorn och sätta ihop en lista att minnas. Om livet och döden och vad som är viktigt när allt kommer omkring, och framför allt om kärlek. Om livslångt lärande och att våga känna och lyssna.

Mitch lovar på examensdagen sin gamle professor att höra av sig. Men det glöms bort av Mitch, då han ständigt är på jakt efter något - mer och bättre jobb, kärlek, eller...ja, vad? När han av en slump får se professorn på teve och får veta att han är döende besöker han professorn, för att återuppta lektionerna i livskunskap.

En underbar, sann berättelse som man bara älskar, och vars värme kommer finnas kvar länge, länge.

5 kommentarer:

Maja sa...

Låter läsvärd! Du skriver om böckerna så bra, så man vill läsa alla som du gillar! :o)

Design i tid och rum sa...

Hej! har själv läst denna boken och brukar rekommendera den till mina vänner..ha en bra dag Dadda.

svartanova sa...

maja: Tack! Den här boken tycker jag verkligen att alla borde stanna upp och läsa.

design i tid och rum: Jag kommer också att rekommendera den! :)

Kaptenen sa...

Lite för tillrättalagd för min smak. Men visst är det en tänkvärd bok.

Anonym sa...

Det var länge sen jag läste den, men jag minns att den var en riktig wow-bok man saknade när den tog slut.