Sidor

12 oktober 2008

Läsinspiration och att läsa för livet

Samtidigt som jag sitter och retar upp mig på alla litterära besserwissers kommentarer på olika bloggar angående det obildade svenska folket som inte läser klassiker, och som inte känner till den nya Nobelpristagaren, har Lyran inspirerat mig att vidga mina vyer och läsa några gamla Nobelförfattare/andra kända böcker varvat med mina kriminalromaner. Jag tänkte genast beställa några av hennes rekommendationer, men hittade några i mammas bokhylla som jag ska läsa först. Kul!

Tillbaka till min första tanke om bildning: HOPPAS att inte dessa litterära människor fyllda av högmod använder sig av samma strategier när de förser sina barn med böcker. Och hoppas för allt i världen inte att de jobbar med utbildning, där synen på läsning, bildning och kunskap borde präglas av mer tillåtande värderingar. Min tredje förhoppning är att de innerst inne tycker att alla människor borde få ägna sig åt valfri läsning, men att de bara inte kan uttrycka det på grund av ont i hjärtat, magen eller tån.

10 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag tror att besserwissrarna möjligen kan lida av förstoppning :-p Hoppas du kommer att gilla din mammas gamla godingar.

Lyrans Noblesser sa...

Och eftersom jag nu är i tipsartagen måste jag bara nämna min favoritförfattarinna Vibeke Olsson. Lättläst, klokt, engagerat om huvudpersoner man fäster sig vid. Hon har skrivit en serie om romartiden som börjar med "Hedningarnas förgård". Dessutom har hon skrivit en av de absolut bästa böcker jag läst "Molnfri bombnatt".

Maja sa...

Jag hade inte hört talas om den här Nobelrpistagaren. Alls. Känns ju konstigt att de ska välja helt obskyra författare som inte så många har läst.

Anonym sa...

Jag håller med helt och hållet! Varför ska man läsa något man inte tycker om bara för att det "anses" vara bildande och "fint". Man ska läsa för att det är lustfyllt och för att det berikar ens liv. När boken är så bra att man kan tänka sig att åka med bussen en hållplats till, trots att man får en bit längre att gå till jobbet, är den upplevelsen man vill åt och den är oberoende av genre.

Anonym sa...

Hej - jag hoppas att du får läsa det du vill läsa. Det var allt jag tänkte. ALlt gott hälsar Anne-Marie

Mia sa...

Vilken söt logga till veckans virk. Härlig idé! :D
Panda har ett skelett i plast så hon kan göra lite vad hon vill. Hon blir lite vild och galen bara men det gör det hela lite mer spännande. :)

Maja sa...

Du har SÅ RÄTT vill jag bara tillägga! :o)

svartanova sa...

lyran: tack igen för alla tips, du känns som en påläst, medveten läsare som ändå tar sig tid för en obildad som jag. ;)

maja: thanks, du har ju koll på det mesta, tur att det inte bara är jag som inte visste. Tack för stödet!

helén: jag kunde inte beskrivit det bättre själv! Tack!

annemarie: tack, jag läser vad jag vill, men kan inte låta bli att tycka till om viktigpettrar.:)

mia: tack! Du är en av dem som ger inspiration, även om jag virkar på en annan nivå. Dina rävar är SÅ härliga! Jag väntar på mönster till försäljning;)

maja igen: det värmer :)

Anonym sa...

Åh ja, det är så ledsamt... det är ju stor skillnad på att inspirera till att utforska nya marker och se-ner-på-rynka-på-näsan-och-kasta-ut-ogrundade-otrevligheter. Jag blir irriterad, men inser snart att det måste vara mer jobbigt att ständigt tvinga sig att ligga på så kallad topp. Alltså, besserwissrarnas bekymmer är inte mitt sådant.

Lyrans Noblesser sa...

Heh, påläst och medveten, det låter bra. Jag har exakt 0 poäng inom litteratur-svenskaområdet. Däremot har jag ju kunnat läsa i drygt 40 år och ägnat mig mycket åt det. Jag tror att det jag rekommenderar är det bästa av den "vanliga" litteraturen. En hel del av den "fina" litteraturen är för mig obegriplig och dessutom har jag alltid avskytt att litteratur (och människor) ska delas upp i fina och mindre fina grupper.