Sidor

24 maj 2009

Upp till toppen av berget - Arne Dahl

Äntligen har jag läst ut tredje boken i serien om A-gruppen! Maj har inte varit en optimal läsmånad vad gäller tid och ork, så lästiden är väldigt missvisande för hur gärna jag har velat ta upp boken och läsa.

Jag tycker att Upp till toppen av berget förstärker mönstret med att böckerna bara blir bättre och bättre. Kanske beror det på att man nu är bekant med A-gruppens medlemmar och personligheter, men kanske också på att det är så många olika trådar och sidhistorier som skickligt vävs ihop, så att jag inte alls lyckas förutse hur det kommer att sluta.

Som vanligt tar Dahl upp flera samhällsaktuella frågor, lika slående och gripande som tidigare. Språket är underbart och ärligt, och varenda mening känns viktig. Ingenting i boken kräver skumläsning. Dessutom inleds historien den här gången med ett kärt återseende och avslutar med en nyhet som verkar lovande för fortsättningen...

Nu har jag "sparat" på serien ett tag, men i sommar hoppas jag ta del av flera, flera fall för A-gruppen!

4 kommentarer:

Sara sa...

Vad roligt att läsa om vad du tyckte om "Upp till toppen..."! Lyllo dej som har så många kvar att läsa :)

enAnnan sa...

Jag har oxå "bara" läst de två första än så länge, men tänker fortsätta i serien, som även jag gillar.

Maja sa...

Har precis klickat hem lite böcker, men glömde Dahl! Ska genast bättra mig!

smultron sa...

Har läst ett par Arne Dahl (utan att bry mig om ordningen som vanligt!) och det lär nog bli fler.

Alltid lika kul att titta in på din fina blogg och nu med nya bilder till höger och vänster :)
Grattis i efterskott till ettårsdagen!