Sidor

27 september 2008

Mitt besök på bok och bibliotek



Nu är vi tillbaka efter ett relativt kort besök på vårt första Bok och Bibliotek. Jag, som hade ställt in mig på en fullproppad, stökig mässhall, blev glatt överraskad och upplevde i stället besöket avslappnat och inspirerande. Man kan ju faktiskt undvika Adlibris monter, och vi bestämde oss ganska snart för att inte vässa armbågarna och ge oss in bland alla bokglada shoppare där. 30:- för en pocketbok är billigt, men inte SÅ mycket billigare än att man kan vänta tills man kommer hem med att inhandla böcker som man önskar från den annars så trevliga nätbokhandeln.

Dagen inleddes med (enligt mig) höjdpunkten på hela mässan. Sara har ju fått upp mitt intresse för Arne Dahl OCH Jan Arnald (eller tvärtom?), och efter hennes rapport från seminariet med honom växte intresset ytterligare. I går kväll upptäckte jag till min förtjusning att han har släppt bok 11 av 10 om A-gruppen, som heter just Elva.

Om denna bok pratade han på morgonen och jag som hade tänkt komplettera min samling med de fem pocket jag saknar köpte även den nya boken och fick den signerad. Jag, som egentligen inte vet alls mycket om A-gruppen än, förutom att jag är så förtjust i Misterioso, har ju en helt fantastisk resa framför mig som nu kröns av en elfte bok. Handlingen i Elva kan liknas vid Tio små negerpojkar, då A-gruppen beger sig iväg på resa till en herrgård. Dessutom är det historiska inslag från upplysningen/romantiken invävda, där herrgården kommer in. Spännande!

Extra roligt att höra författaren själv berätta om sina böcker, och hur hans intention är att skapa kriminalromaner som är lite mer, och som ska läsas och betraktas ur fler dimensioner. Jag köpte de fem resterande pocketböckerna om A-gruppen i Månpockets monter (även där lika billigt), men väntade inte tills han kom och signerade även där. Skulle nog till och med tycka att det var genant, en hälsning räcker gott!

Jag införskaffade också självbiografin av Johnny Cash. Även där är det Sara som gav mig inspiration att läsa mer om honom. Jag lyssnar mycket på hans musik, men när hon gjorde sin tribute till honom på hans dödssdag, kände jag att jag ville veta mer.



Sammanfattningsvis: Vi är jättenöjda med besöket. Massor av inspiration, vi fick se och höra många kända författaransikten, M hittade böcker han velat ha sen länge och oerhörda möjligheter att bläddra i böcker och bara njuta. Jag hade egentligen velat stanna för att höra Malin Wollin prata i Aftonbladets monter, och se utdelningen av årets deckarpriser, men valde trots det att åka hem lite tidigare. Nästa år blir besöket med all säkerhet längre. :)

2 kommentarer:

Sara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara sa...

Kul att läsa om ditt och M's besök och att ni var nöjda! Och oj så glad jag blir att ha kunnat inspirera litegrann :)

Härligt att du fick se Arne Dahl/Jan Arnald "live"! Man kan lyssna på honom hur många gånger som helst.

Nästa år ska jag banne mig ta mig iväg till Bokmässan.