Sidor

8 juni 2008

Försoning - Ian McEwan

Boken, som även finns filmatiserad, har en beundransvärd historia att berätta. Den handlar om en familj som bor utanför London på 30-talet. I berättelsen figurerar bland andra äldsta dottern Cecilia, hennes yngre syster Briony, högst egensinnig och omogen, och Robbie Turner, städhjälpens son. Briony begår på ett ödesdigert sätt en handling som sätter käppar i hjulet för Cecilias och Robbies nyfunna kärlek.

Boken är skriven med tydliga och omfattande miljö- och personbeskrivningar som får mig att skumläsa och vänta på att något ska hända, snarare än att leva mig in i och fantisera om den engelska miljön. Till och med de starka scenerna från krigssjukhusen får mig att bli rastlös i stället för engagerad.

Det kanske är så att jag redan från början blir sugen på att se filmen istället, jag vet inte. Hur som helst innebär boken en kamp för mig från pärm till pärm, vilket gör mig okoncentrerad och lockar fram latmasken i mig. Storyn är intressant och lockande vilket gör mig nyfiken-
så filmen är i detta fallet förhoppningsvis bättre passande för en latmask. ;)

Inga kommentarer: